0Indledning
Dette materiale er en bearbejdning af noter, som oprindeligt er kodet, skrevet og brugt af Niels Lauritzen. De tidligere noter fra 2019 findes stadig (også med bidrag fra Marcel Bökstedt). Noterne har sidenhen udviklet sig meget, og udgør nu en selvstændig bog på området, også med indhold der går ud over de fleste introduktioner til lineær algebra. Det er også Niels' stemme man vil kunne høre i flere af videoerne i noterne; et næste skridt i udviklingen af noterne er at modernisere de eksisterende videoer, og udvide med flere videogennemgange af eksempler. Der findes mange andre bøger om lineær algebra, og de fleste af dem er udmærkede. I Aarhus har man på forskellige tidspunkter brugt Leon "Linear algebra with applications" og du Plessis "Forelæsningsnoter i lineær algebra". På matematikuddannelsen i København har man brugt Hesselholt og Wahl "Lineær algebra". Hvis I kigger i nogle af disse, eller i andre lignende kilder, tager I muligvis ikke varig skade af det.0.1 Struktur af noter samt forventninger
Lineær algebra indgår som en af grundstenene for matematisk modellering i naturvidenskabelige fag, og er hovedingrediensen i videnskabelige beregninger, eksempelvis i finite element metoder til numerisk løsning af differentialligninger.
Inden for ren matematik kan det være relevant at gennemgå lineær algebra på generelle legemer (talmængder der tillader de sædvanlige regneregler om addition, subtraktion, multiplikation og division). I anvendt matematik og matematik brugt i andre naturvidenskabelige fag, er det stort set udelukkende interessant at bruge reelle og komplekse tal. Derfor, hvis der i disse noter står noget i retningen af "for enhver matrix gælder", skal dette oversættes til enhver kompleks matrix. Specifikt kommer mange dele af teorien til at bygge på algebraens fundamentalsætning (Appendiks A), især fra og med Kapitel 8. Hvis man har interesse i andre legemer, kan det nævnes at alle legemer har en algebraisk lukket udvidelse, som opfylder den rolle de komplekse tal har i forhold til de reelle tal.
0.1.1 Om definitioner og sætninger
Teorien i materialet er skrevet i form af "definitioner" og "sætninger", hvorefter der typisk vil være eksempler, der illustrerer brugen af dem. Definitioner er vores måde at navngive begreber, som eksempelvis hvad er et "heltal" eller hvad er et "komplekst tal"; der er altså ikke tale om et resultat, der kræver et matematisk bevis, men en forklaring af hvad et nyt begreb betyder. Sætninger er matematiske resultater, hvis sandhed bevises ud fra definitioner og aksiomer, og andre kendte resultater. Nogle definitioner og sætninger er relativt indviklede, men der vil typisk være et eksempel i nærheden, som kan hjælpe med intuitionen. Når opgaverne løses, er det en god øvelse at indse hvilke definitioner og sætninger man gør brug af, og lave præcise henvisninger til disse, så det er tydeligt hvad fremgangsmåden er. Dette forventes både til afleveringerne og til eksamen. Man vil også støde på andre varianter af "sætning", såsom "lemma", "korollar" eller "proposition". Det er matematikeres måde at rangere resultater på: "lemma" henviser til et delresultat, der hovedsagligt har til formål at vise en sætning, "korollar" er et særtilfælde/resultat, der følger meget hurtigt fra en sætning, og "proposition" er et resultat, som ikke anses vigtigt nok til at blive kaldt en sætning.0.1.2 Om beviser
Formålet med dette kursus er at lære at bruge lineær algebra. Som matematiker gør man rede for, hvorfor de metoder vi anbefaler rent faktisk virker. Det gøres i beviser, som er matematikeres måde at overbevise tvivlere. Men i dette kursus er vores hovedformål ikke at gøre rede for alle detaljer i argumenterne. Derfor er vi gået med til det kompromis, at vi giver de matematisk korrekte argumenter, men vi skjuler dem i knapper.Bevis
Herinde kunne eksempelvis stå et bevis, som nok også vil give læseren en bedre forståelse af metode og teori.
Vi advarer om disse beviser, ved at markere dem med en lille stjerne; XKCD har også sin mening om dette.