1Tal og vektorer i planen

I dette kapitel vil vi introducere tal helt fra de naturlige tal komme ind på negative tal og brøker, for til sidst at berøre de reelle tal og vektorer i planen. Selvom I nok har en god erfaring med dette, er det stadig en god ide at læse dette kapitel, så især notationen kommer ind under huden.
Alt dette leder frem til de komplekse tal i næste kapitel. For at komme i dybden med dem, kræves at man er fortrolig med lidt trigonometri og vektorer i planen.

1.1 Talmængder

Det at tælle er fundamentalt for mennesket, og arkæologiske kilder nævner at mennesket har gjort det i mindst 50.000 år. Man må formode at tællesymbolerne dengang har været primitive, uden avancerede symboler som Måske har man symboliseret som nedenfor:
Tallenes historie er fascinerende.

1.1.1 Det mirakuløse tal nul

Notationen med pinde er ikke specielt økonomisk. Vores titalssystem er i dag så indgroet i vores kultur, at vi synes det er spild af blæk at skrive tallet som
Man må ikke glemme, at notationen indeholder visdom gemt i årtusinders ophobet menneskelig erfaring. Ved at indføre tallet kan man tælle i grupper af Således dækker notationen over, at man tæller grupper af og grupper af I det hele taget er symbolet et mirakel, som har bragt menneskeheden betydeligt videre efter det blev indført af den indiske matematiker Brahmagupta i 628. At have et symbol for ingenting er en smuk abstraktion.
Omkring computerens opfindelse kom der mere fokus på, at man ikke nødvendigvis behøver at tælle med hensyn til grupper af størrelser Man kan også tælle binært, det vil sige med hensyn til grupper af størrelser I det binære talsystem kan de pinde skrives
Måske er dette mere elegant - enten er en gruppe der (), eller også er den der ikke (). Læg mærke til at tallet er centralt lige meget hvilket talsystem man vælger.

1.1.2 Naturlige tal

Rent matematisk har de naturlige tal egentlig ikke noget at gøre med hvilket talsystem de bliver skrevet op i. I den abstrakte matematiske verden giver det god mening at bruge pinde til at repræsentere naturlige tal. Faktisk er det sådan man indfører de naturlige tal med den aksiomatiske metode under navnet Peano's aksiomer.
Vi definerer de naturlige tal til at være de positive heltal:
hvor vi allerede ved hvordan man adderer og multiplicerer naturlige tal. Mængden af naturlige tal betegnes I tilfælde hvor vi gerne vil starte fra i stedet for skriver vi

1.1.3 Heltal

Vi ved godt at der findes negative tal, men hvordan vil vi egentlig forklare dem? Skru tiden nogle hundrede år tilbage, og forestil dig hvor svært det har været at komme fra at man har kroner i sin pung og skylder kroner væk, til at abstrahere og sige at man har kroner i sin pung.
I matematikkens verden drejer det sig om at kunne løse ligninger. Indenfor de naturlige tal kan man ikke løse de enkleste ligninger. For eksempel har ligningen
ikke løsninger i de naturlige tal. Mere formelt skriver vi, at der ikke findes noget (notationen betyder: tilhører de naturlige tal ), som opfylder at For at kunne løse denne ligning, bliver vi nødt til at udvide de naturlige tal til heltallene
som betegnes (for Zahlen på tysk). I mængden af heltal har ligning (1.1) løsningen

1.1.4 Rationale tal

Der er stadig ret enkle ligninger, for eksempel
som vi ikke kan løse med et heltal Det er grunden til at vi indfører mængden af brøker eller rationale tal, som betegnes (fra Quotient på engelsk). Brøker er som bekendt tal af formen hvor med Ligning (1.2) kan løses med brøken
Afprøv nu på egen hånd at løse Quiz 1.2 under opgaverne.
Det er ikke svært at lægge heltal sammen, eller multiplicere to brøker, men forestil dig nu at du har glemt hvordan man lægger brøker sammen. Kunne du benytte hjernekraft til at finde ud af det, blot ud fra indfaldsvinklen med at man skal kunne løse ligninger? Lad os tage eksemplet
Vi er godt klar over at bestemt ikke er lig med
i og med at må være større end Men hvordan finder vi som brøk? Her hjælper ligninger os. Vi ved at og er løsninger til ligningerne
Hvis vi nu ganger første ligning med og anden ligning med får vi ligningerne
Disse to ligninger kan vi nu lægge sammen og få
Derfor er
Et alternativ kunne være at gange (1.3) igennem med og få
Indrømmet, matematisk har vi snydt en smule her. Faktisk har vi også brug for at sige hvornår to brøker er ens, som for eksempel
men det er en anden historie.

1.1.5 Reelle tal

Vi begyndte med de naturlige tal og kunne ikke løse enkle ligninger. Så udbyggede vi til heltal men kunne her stadig ikke løse helt simple ligninger som Det gjorde at vi "opfandt" brøker eller de rationale tal Her har vi at gøre med tal, hvor man kan addere, subtrahere, multiplicere og dividere (med alle rationale tal undtagen ). Med symboler har vi lavet kæden (hvor betyder "ægte delmængde af"):
Til hverdag omgiver vi os praktisk taget kun med rationale tal. Computere kan strengt taget kun håndtere rationale tal. Men rationale tal kan sagtens være overordentligt komplicerede, med store tællere og nævnere, som for eksempel:
Findes der andre tal end de rationale?
Her støder vi på et af de mest overraskende elementer i matematikkens historie. Svaret er ja, og skal findes i Pythagoras' læresætning om længden af hypotenusen i en retvinklet trekant. Som du helt givet husker, siger Pythagoras for en retvinklet trekant, med hypotenuselængde og med katetelængder og at
Vi kan illustrere det med vektorer i et koordinatsystem:
Her siger Pythagoras at længden af vektoren med koordinaterne er . Det vil sige, at længden af diagonalen i et rektangel med sidelængder og er
Overraskende nok, i et kvadrat med sidelængde er længden af diagonalen ikke et rationalt tal. Noget så naturligt som længden af diagonalen nedenfor er ikke en brøk af heltal, men er et såkaldt irrationalt tal.
Et berømt matematisk argument, flere tusinde år gammelt, er netop et bevis for dette.
Selvom man til daglig ikke har brug for irrationale tal, er det i matematikken ekstremt vigtigt at kunne håndtere tal som Man kan vise, at der faktisk er langt flere irrationale tal end rationale. Disse udgør tilsammen de reelle tal, som betegnes Det er en anelse teknisk at konstruere de reelle tal matematisk, men vi vil alligevel benytte dem, når vi regner med vektorer i planen.

1.2 Vektorer i planen

En vektor i planen er givet ved dens koordinater, som er ordnede par af reelle tal :
Af typografiske hensyn, skrives vektoren også ofte
Det er meget naturligt at lægge to vektorer sammen, og gange en vektor med et tal på følgende måde. Betragt vektorerne, og bemærk at vektorer i disse noter er skrevet med fed skrift:
Så er summen lig med
og skalarmultiplikationen med tallet er lig med
Vi betegner mængden af vektorer i planen som Fra din baggrund i matematik, ved du at det indre produkt, også kaldet prikprodukt eller skalarprodukt, mellem og er givet ved formlen
Det indre produkt har en masse gode egenskaber, eksempelvis gælder:
Den Euklidiske norm (længden) af vektoren er givet ved formlen
En vektor siges at være en enhedsvektor hvis den har norm det vil sige
To vektorer og siges at være ortogonale (vinkelrette) hvis

1.3 Ortogonal projektion på en vektor

Lad og være to vektorer som vist i Figur 1.1. Husk, ved at gange med en skalar opnås en ny vektor parallel med men som har norm altså længden af vektoren er skaleret. Hvor meget skal vi forkorte eller forlænge med, for at afstanden mellem og bliver mindst mulig?
Ortogonal projektion af
Der er her tale et minimeringsproblem. Vi kender vektorerne og og skal finde tallet så normen
af vektoren bliver minimal; normen af denne vektor svarer til afstanden mellem og Det er præcis det samme som at finde som minimerer funktionen
Faktisk er funktionen en parabel i som vender benene opad, og med bundpunkt for
Med denne værdi for gælder (prøv selv at indsætte udtrykket)
det vil sige vektorerne og er vinkelrette. Det er måske ikke så overraskende ud fra tegningen i Figur 1.1.
For vektorer og i planen, så kaldes vektoren
for den ortogonale projektion af
Vi skal se nærmere på dette begreb i højere dimensioner i Kapitel 9, som er helt essentielt for at løse og undersøge egenskaber for store ligningssystemer i praksis. Hvis er den ortogonale projektion af så angiver tallet
afstanden fra til linjen gennem origo og med retning (linjen udspændt af vektoren ).

1.4 Cosinus og sinus til en vinkel

Vi repeterer cosinus og sinus af vinkler. Mængden af alle enhedsvektorer i (vektorer med norm ) er lige præcis de vektorer med koordinater på enhedscirklen nedenfor.
Enhedsvektoren på tegningen er entydigt givet ud fra dens vinkel med den positive del af -aksen (fortegnet på en vinkel er positivt mod urets retning og negativt med urets retning).
Cosinus, til vinklen er defineret som -koordinaten og sinus, som -koordinaten til enhedsvektoren. Denne definition giver omgående den velkendte formel
Ud fra tegningen ovenfor kan man også aflæse følgende identiteter:
Vinkler kan angives i form af grader eller radianer. Vi vil altid regne i radianer, svarende til at omkredsen af enhedscirklen er
For den retvinklede trekant
kan man også via definitionen af cosinus og sinus finde frem til formlerne:
Disse formler er meget nyttige når man skal regne på vektorer i planen, hvilket vi får brug for i næste kapitel om komplekse tal.
Hvis er den ortogonale projektion af så udgør diagonalen i en retvinklet trekant med katetelængder og (se Figur 1.1). Hvis så giver formlerne i (1.7) derfor
hvor er vinklen mellem vektorerne og Ved at indsætte fra Definition 1.3, får vi den smukke formel for cosinus til vinklen mellem og :
Situationen med gennemgås på en tilsvarende måde, og leder frem til den samme formel.

1.5 Cosinus og sinus for summen af to vinkler

Man kan ret nemt overbevise sig om, at ikke er lig med
for to vinkler og For eksempel gælder Men findes der en formel som udtrykker ved hjælp af cosinus og sinus til og ?
Ud fra tegningen ovenfor kan vi udlede en formel for cosinus til differencen mellem de to vinkler og Da de to vektorer og er enhedsvektorer, er deres indre produkt givet fra (1.8) netop lig med cosinus til forskellen mellem deres vinkler, det vil sige
Ved at lave et lille trick, og udskifte med i (1.9), får vi
Ved nu at benytte og fra (1.6), kommer vi frem til formlen
Hvad med additionsformler for sinus? Her benyttes igen (1.6), som giver
Kombineret med (1.10), for vinklerne og , får vi
og dermed
Nu overlades det som en opgave til læseren, at vise den sidste formel:

1.6 Opgaver

Brahmagupta opfandt tallet i år Hvad gælder om tallet ?
Det skrives i det binære talsystem.
Det skrives i det binære talsystem.
I det oktale talsystem, det vil sige med hensyn til grupper af størrelse skrives som
Det skrives DCXXVIII som romertal.
Hvad gælder om ligningen
Den har to løsninger.
Ingen løsninger til ligningen er naturlige tal.
Der er kun en løsning, som er et rationalt tal mellem og
Der er kun en løsning, som er et rationalt tal mellem og
Efter præcis samme metode som i Eksempel 1.1, kan vi finde (med symboler) formlen
for addition af de to brøker og Prøv langsomt at gå igennem metoden som følger: og er løsninger til ligningerne
Ved at gange første ligning med og anden ligning med og addere ligningerne, fremkommer formlen (1.13).
Diofants ungdom varede af hans liv. Han fik skæg efter mere. Efter mere blev han gift. Fem år senere fik han en søn. Sønnen levede halvt så længe som faderen, og Diofant døde fire år efter sønnen. Hvor gammel blev Diofant?
Hovedingrediensen i det matematiske bevis for, at kvadratroden af ikke er et rationalt tal, er følgende udsagn om naturlige tal: Kvadratet af et ulige tal er ulige, f.eks. og Kan du lave et bevis, der gælder for alle ulige tal?
Betragt vektorerne
For hvilket er vinkelret på ?
Lad betegne afstanden fra punktet til linjen gennem og Hvad gælder om ?
Lad være cosinus til (svarer til grader). Hvad gælder om ?
Findes en retvinklet trekant med sidelængder og ? I givet fald, bestem vinklerne i denne trekant.
Lad betegne afstanden fra punktet til linjen gennem og Hvad gælder om ?
Giv et præcist argument for, at
Lommeregneren siger at er cirka Giv et geometrisk argument for, at
ved hjælp af en retvinklet trekant, hvor de to ikke-rette vinkler er og
Hint
Vi kan starte med en ligesidet trekant med sidelængder på Vinklerne vil derfor alle være lige store, og derfor Skær nu trekanten over i to retvinklede trekanter, som vist nedenfor. Så får vi dermed en retvinklet trekant med diagonal en vinkel på og en hosliggende katete på
Find den modsatrettede katete fra Pythagoras sætning. Nu skal bruges sammenhængen for sinus til en vinkel i en retvinklet trekant.
Giv et præcist argument for, at
Hint
Man kan vælge at skrive
En ret linje udbreder sig uendelig langt i begge retninger og gennemløber blandt andet to punkter i planen: og Bemærk, skærer ikke origo
  1. Find punktet med korteste afstand til punktet
    Hint
    skærer -aksen i en værdi Hvis man trækker fra alle -værdierne for punkterne i opgaven, svarer det til at flytte det hele så skærer origo, hvilket måske er brugbart. Når man har regnet færdig skal man flytte det hele på plads igen!
  2. Find den mindste vinkel mellem linjen og en anden ret linje der gennemløber punkterne og