1Tal og vektorer i planen
I dette kapitel vil vi introducere tal helt fra de naturlige tal , komme ind på negative tal og brøker, for til sidst at berøre de reelle tal og vektorer i planen. Selvom I nok har en god erfaring med dette, er det stadig en god ide at læse dette kapitel, så især notationen kommer ind under huden.Alt dette leder frem til de komplekse tal i næste kapitel. For at komme i dybden med dem kræves at man er fortrolig med lidt trigonometri og vektorer i planen.Vi starter med de positive heltal: Det at tælle er fundamentalt for mennesket og arkæologiske kilder nævner at mennesket har gjort det i mindst 50.000 år. Man må formode at tællesymbolerne dengang har været primitive uden avancerede symboler som . Måske har man symboliseret som nedenfor
1.1 Det mirakuløse tal nul
Notationen med pinde er ikke specielt økonomisk. Vores titalssystem er i dag så indgroet i vores kultur, at vi synes det er spild af blæk at skrive tallet som
Brahmagupta opfandt tallet i år . Hvad gælder om tallet ?
Det skrives i det binære talsystem.
Det skrives i det binære talsystem.
I det oktale talsystem, det vil sige med hensyn til grupper af størrelse , skrives som .
Det skrives DCXXVIII som romertal.
1.2 De naturlige tal
Rent matematisk har de naturlige tal egentlig ikke noget at gøre med hvilket talsystem de bliver skrevet op i. I den abstrakte matematiske verden giver det god mening at bruge pinde til at repræsentere naturlige tal. Faktisk er det sådan man indfører de naturlige tal med den aksiomatiske metode under navnet Peanos aksiomer.Vi definerer de naturlige tal til at være de positive heltal: hvor vi allerede ved hvordan man adderer og multiplicerer naturlige tal. Mængden af naturlige tal betegnes med . I tilfælde hvor vi gerne vil starte fra i stedet for , så skriver vi .1.3 De hele tal
Vi ved godt at der findes negative tal, men hvordan vil vi egentlig forklare dem? Skru tiden nogle hundrede år tilbage, og forestil dig hvor svært det har været at komme fra at man har kroner i sin pung og skylder kroner væk, til at abstrahere og sige at man har kroner i sin pung. I matematikkens verden drejer det sig om at kunne løse ligninger. Indenfor de naturlige tal kan man ikke løse de enkleste ligninger. For eksempel har ligningen ikke løsninger i de naturlige tal. Mere formelt skriver vi at der ikke findes noget , som opfylder at . For at kunne løse denne ligning bliver nødt til at udvide de naturlige tal til de hele tal som betegnes (for Zahlen på tysk). I mængden af heltal har ligningen (1.1) løsningen .1.4 De rationale tal
Der er stadig ret enkle ligninger som for eksempel som vi ikke kan løse med et heltal . Det er grunden til at vi indfører mængden af brøker eller rationale tal, som betegnes . Brøker er som bekendt tal af formen , hvor og . Ligningen (1.2) kan løses med brøken .
Hvad gælder om ligningen
Den har to løsninger.
Ingen løsninger til ligningen er naturlige tal.
Der er kun en løsning, som er et rationalt tal mellem og .
Der er kun en løsning, som er et rationalt tal mellem og .
Det er ikke svært at lægge heltal sammen eller gange to brøker sammen,
men forestil dig nu at du har glemt hvordan man lægger brøker
sammen. Kunne du benytte hjernekraft til at finde ud af det, blot ud
fra indfaldsvinklen med at man skal kunne løse ligninger? Lad os
tage eksemplet
Vi er godt klar over at bestemt ikke er lig med
i og med at må være større end .
Men hvordan finder vi som brøk? Her hjælper ligninger os. Vi
ved at og er løsninger til ligningerne
Hvis vi nu ganger første ligning med og anden ligning med får vi ligningerne
Disse to ligninger kan vi nu lægge sammen og få ligningen
Derfor er
Et alternativ til ligningerne kunne være at gange ligningen (1.3) igennem med
og få
Indrømmet, matematisk har vi snydt en smule her. Faktisk har vi også brug for at sige
hvornår to brøker er ens, som for eksempel
men det er en anden historie.
Efter præcis samme metode som i eksemplet kan vi finde (med bogstaver)
formlen
for addition af de to brøker og . Prøv
langsomt at gå igennem metoden, som følger:
og er løsninger til
ligningerne
Ved at gange første ligning med og anden ligning med og
addere ligningerne fremkommer formlen (1.4).
Diofants ungdom varede af hans liv. Han fik skæg efter mere. Efter mere blev han gift. Fem år senere fik han en søn. Sønnen levede halvt så længe som faderen og Diofant døde fire år efter sønnen. Hvor gammel blev Diofant?
1.5 De reelle tal
Vi begyndte med de naturlige tal og kunne ikke løse enkle ligninger. Så udbyggede vi til de hele tal , men kunne her stadig ikke løse helt simple ligninger som . Det gjorde at vi ''opfandt'' brøker eller de rationale tal . Her har vi at gøre med tal, hvor man kan addere, subtrahere, multiplicere og dividere (med alle tal undtagen ). Med symboler har vi lavet kæden (hvor betyder ''ægte delmængde af''): Til hverdag omgiver vi os praktisk taget kun med rationale tal. Computere kan strengt taget kun håndtere rationale tal. Men rationale tal kan sagtens være overordentligt komplicerede med store tællere og nævnere som for eksempel Findes der andre tal end de rationale? Her støder vi på et af de mest overraskende elementer i matematikkens historie. Svaret er ja og skal findes i Pythagoras' læresætning om længden af hypotenusen i en retvinklet trekant. Som du helt givet husker, siger Pythagoras for en retvinklet trekant med hypotenuselængde og med katetelængder og at Vi kan illustrere det med vektorer i et koordinatsystem:

Hovedingrediensen i det matematiske bevis for at kvadratroden af ikke er et rationalt tal er følgende udsagn om naturlige tal: Kvadratet at et ulige tal er
ulige f.eks., .
Kan du lave et bevis for at udsagnet gælder for alle ulige tal?
Selvom man til daglig egentlig ikke har brug for irrationale tal, er
det i matematikken ekstremt vigtigt at kunne håndtere tal som
. I abstrakt matematik kan man vise at der faktisk er langt
flere irrationale tal end rationale. Disse udgør tilsammen de reelle
tal, som betegnes . Det er en anelse teknisk at konstruere de
reelle tal matematisk, men vi vil alligevel benytte dem, når vi regner
med vektorer i planen.1.6 Vektorer i planen
En vektor i planen er givet ved dens koordinater , som er ordnede par af reelle tal . Af typografiske hensyn skrives vektoren også ofte som .Det er meget naturligt at lægge to vektorer sammen og gange en vektor med et tal på følgende måde: Betragt vektorerne, og bemærk at vektorer er skrevet med fed skrift: Så er summen lig med og skalarmultiplikationen med tallet , er lig med Vi betegner mængden af vektorer givet ved deres koordinater som . Fra din baggrund i matematik ved du at det indre produkt (også kaldet prikprodukt) mellem og er givet ved formlen Det indre produkt har en masse gode egenskaber, eksempelvis gælder:
Den Euklidiske norm (længden) af vektoren er givet ved formlen
En vektor siges at være en enhedsvektor hvis den har norm , det vil sige .To vektorer og siges at være ortogonale (vinkelrette) hvis .
1.7 Ortogonal projektion af en vektor på en anden vektor
Lad og være to vektorer som vist nedenfor. Husk, ved at gange med en skalar opnås en ny vektor der er parallel med , men som har længden altså længden af vektoren er skaleret. Hvor meget skal vi forkorte eller forlænge med, for at afstanden mellem og bliver mindst mulig?
For vektorer og i planen, så kaldes vektoren
for den ortogonale projektion af på .
Betragt vektorerne
For hvilket er vinkelret på ?
.
.
.
.
Lad betegne afstanden fra punktet til linjen gennem og . Hvad gælder om ?
1.8 Cosinus og sinus til en vinkel
Vi repeterer cosinus og sinus af vinkler. Mængden af alle enhedsvektorer (vektorer med norm ) er lige præcis de vektorer med koordinater på enhedscirklen nedenfor.
Lad være cosinus til (svarer til grader). Hvad gælder om ?

Findes en retvinklet trekant med sidelængder , og ? I givet fald,
bestem vinklerne i denne trekant.
Hvis er den ortogonale projektion af på , så udgør diagonalen i en retvinklet trekant med katetelængder og . Hvis så giver formlerne i (1.8) derfor
hvor er vinklen mellem vektorerne og . Ved at indsætte får vi den smukke formel for cosinus til vinklen mellem og :
1.9 Cosinus og sinus for summen af to vinkler
Man kan ret nemt overbevise sig om at ikke er lig med for to vinkler og . For eksempel gælder . Men findes der en formel, som udtrykker ved hjælp af cosinus og sinus til og ?
1.10 Opgaver
Lad betegne afstanden fra punktet til linjen gennem og . Hvad gælder om ?
Giv et præcist argument for at
Lommeregneren siger at cirka er . Giv et geometrisk argument for at
ved hjælp af en retvinklet trekant, hvor de to ikke-rette vinkler er
og .Hint
Vi kan starte med en ligesidet trekant med sidelængder på . Vinklerne vil derfor alle være lige store, og derfor . Skær nu trekanten over i to retvinklede trekanter som vist nedenfor. Så får vi dermed en retvinklet trekant med diagonal , en vinkel på og en hosliggende katete på .
Find den modsatrettede katete fra Pythagoras sætning. Nu skal bruges sammenhængen for sinus til en vinkel i en retvinklet trekant.
